söndag 8 april 2012

Göran Rosenberg på Åbofärjan

Jag läser Karin Thunbergs intervju med Göran Rosenberg i SvD idag. Och minns en båtresa i slutet på september 1980. Jag var på väg till Finland för att föreläsa om kreativitet vid Psykologiska institutionen vid Åbo Akademi. Med på båten var också Göran Rosenberg. Vi blev placerade bredvid varandra vid middagsbordet, talade om kreativitet. Han blev imponerad av mina kunskaper,  jag hade ju två år tidigare disputerat i ämnet,  och tyckte att jag skulle vara en utmärkt samtalspartner i ett radioprogram som han planerade. Men sedan sprack alltsammans. Jag blev förälskad. Så förälskad att jag inte klarade av att låta honom följa med mig in i min hytt på kvällen. Det hade annars varit normalt 1980. Göran blev tydligt besviken, kände sig troligen ratad. Men vid frukosten dagen därpå höll han god min, samtalade förnuftigt vidare som om ingenting hänt. Och något radioprogram blev det inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar