onsdag 4 juli 2012

Bodil Malmsten: Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag

Bodil Malmstens nya "loggbok" har en titel som för tankarna till Björn Ranelid. Men han är inte inblandad. Åtminstone inte såvitt jag vet. Titeln är ett citat ur en av Bodil Malmstens tidigare böcker, läser jag. Här några citat ur den nyss utkomna boken: "Att människan med livet som liknar mitt, inte är jag, har jag påpekat...ofta...Så som Jesus vid den yttersta domen ska skilja de rättfärdiga från de orättfärdiga, så som en herde skiljer fåren från getterna, skiljer jag på personligt och privat...Vill jag skriva om mitt privatliv, min intimitet, gör jag det genom personer som inte liknar mig i dikter, noveller och romaner..." (s. 46) Vilken bra sammanfattning! Och vilken lysande vägledning för alla som tror att jag är jag i fiktionens värld! Och om svek: "Lever du för en annan människa, sviker du dig själv. Lever du för dig själv, ditt arbete, så sviker du andra..." (s 97) "Hela mitt liv ett krig för att de som inte förstår mig ska förstå." (s 98) Ingen kan som Bodil Malmsten sätta fingret på författarens dilemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar