söndag 15 juli 2012

Thomas Johansson: Kändisfabriken

Var det inte det jag trodde? Kändisarna framställs på löpande band. Åtminstone enligt Thomas Johansson, professor i pedagogik m m vid Göteborgs universitet. Han menar också att kändisarna är för evigt dömda att förkroppsliga de endimensionella kvalitéer som gjorde dem till berömda nollor. De måste sedan arbeta på flera plan för att marknadsföra, sälja och för att se till att strålglansen kan behållas en viss tid. Han exemplifierar med Mia Törnblom, vars bok "Självkänsla nu!" är skriven med två syften. Det ena är att göra Mia Törnblom till en kändis, det andra att sälja en metod för hur man arbetar med sin självkänsla. (Jag råkade läsa Mia Törnbloms uppföljare "Mera självkänsla!", när den kommit 2006. Där berättar hon vad som hänt efter att hon publicerat sin första bok. Hon bor i en underbar vindsvåning, har eget företag, är lyckligt gift och har många nya vänner.) Sammanfattningsvis vill Thomas Johansson peka på att det i samtiden har skapats allt tätare band mellan kändisskap, stjärnor, självbiografier och marknadsföring av kända personligheter. Ett marknadsföringsredskap är bloggen, menar han. Bloggarna håller på att förändra vårt medvetande och successivt bryta ner förmågan till kritiskt tänkande. Då har han nog inte läst den här bloggen, skulle jag vilja påstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar