lördag 2 oktober 2010

Om intelligens

Jag hajade till, när jag läste senaste numret av Modern Psykologi. På s. 7 hittade jag rubriken "Där rök IQ:n". Så bra, tänkte jag först, äntligen börjar det sippra in i folks medvetande att IQ är ett trubbigt instrument, som säger mycket lite om en viss persons intelligens. Men så var det inte alls! "Sveriges vaknaste tidning", som Modern Psykologi kallar sig, likställer fortfarande IQ med intelligens apropå en
diskussion om rökning, som jag tyvärr missat.  Jag tycker att Sveriges vaknaste tidning borde känna till min doktorsavhandling, som publicerades redan 1979. Den handlade om förhållandet mellan intelligens och kreativitet och  mötte stort gensvar, också internationellt. Avhandlingen kompletterades med den populärvetenskapliga "Intelligent eller kreativ?", publicerad 1978. Där visar jag på bristerna i IQ- mätningarna och föreslår en egen modell för mätning av intelligensen i samspel med kreativiteten.

"Intelligent eller kreativ? kom i ny upplaga på dejavu 2010.

Ett stort RIS till Modern Psykologi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar